MOBILITEIT

 

Speerpunten:

Veilig

Voor iedereen

Verbinding

We streven naar een mobiliteit die op een veilige manier onze inwoners en plaatsen met elkaar verbindt. De kindnorm, het STOP-principe (eerst stappen, dan trappen (de fiets), dan openbaar vervoer en dan pas de personenwagen) en duurzaamheid staan hierbij centraal.

Beslissingen over mobiliteit op een specifieke plaats of over een specifiek vervoersmiddel, moeten steeds passen binnen een integraal mobiliteitsbeleid.

 

Voetgangersinfrastructuur

De kindnorm in het verkeer

We moeten ernaar streven dat een kind vanaf 8 jaar zich zelfstandig in de eigen buurt kan  verplaatsen. Kinderen moeten immers niet alleen (speel)ruimte hebben, maar moeten ook op belangrijke plaatsen kunnen geraken. Kinderen ervaren sneller barrières door druk of snel (auto)verkeer en door complexe kruispunten. Het zijn echter bij uitstek kinderen en jongeren die zich het meest duurzaam verplaatsen. We moeten hen ten volle ondersteunen om nu en in de toekomst deze duurzame keuzes te blijven maken.

Daarom moeten we werken aan kindvriendelijke routes: routes voor actieve weggebruikers die zo veel mogelijk aaneengeschakeld zijn en veilige, zichtbare en toegankelijke oversteken hebben. Verschillende kindvriendelijke routes samen vormen een weefsel waarin actieve weggebruikers zich veilig kunnen bewegen. Niet enkel kinderen, maar iedereen.

Daarom moet zone 30 de norm zijn in centra. In zones 30 zijn immers de helft minder verkeersdoden. Bovendien kan je op veel dichtbewoonde plaatsen in de praktijk gewoon niet veilig rijden als je sneller rijdt. Snelheidsregimes hoger dan 30 kunnen alleen op plaatsen waar dit veilig kan, zoals op wegen met een apart fietspad. De maximumsnelheid geldt ook voor (brom)fietsers.

Daarom vinden wij dat vrachtwagens geweerd moeten worden uit de schoolomgeving, bij het begin en einde van de schooldag, omdat kinderen vaak slachtoffer zijn van ongevallen met vrachtwagens met name bij het oversteken of op plaatsen waar geen afgescheiden fietspad is. Ondanks alle sensibiliseringsacties rond dodehoekongevallen en de verschillende camerasystemen bij vrachtwagens, blijft er een risico omtrent de beperkte zichtbaarheid van fietsers aan kruispunten voor een vrachtwagenbestuurder.

Zilveren routes

Er moet meer aandacht zijn voor mensen die moeilijker te been zijn of zich met een rolstoel verplaatsen. Zij hebben ook het recht om overal te geraken. We willen daarom meer inzetten op drempelvrije routes en overgangen. Om deze reden willen we ook strenger optreden tegen de inname van voetpaden door bouwmaterialen, foutief parkeren enz. waardoor kinderwagens en rolstoelen niet kunnen passeren. Bij wegomleidingen en straatwerken moet er meer aandacht zijn voor logische en haalbare alternatieven en een bijbehorende bewegwijzering.

Trage wegen

We blijven inzetten op het jaarlijks verder opwaarderen van de trage wegen. Ons doel is om de trage wegen beter bekend te maken als veilige en alternatieve routes, bv. als veilige schoolroutes, zodat nog meer kinderen, ook zelfstandig, een actieve verplaatsing naar de school kunnen maken.

 

Fietsinfrastructuur

Naast wandelen  is fietsen  de ideale verplaatsingsmethode tussen  onze dorpskernen. We vinden dat er, afhankelijk van de locatie, naar de beste oplossing gezocht moet worden om het fietsen te ondersteunen.

  • In de dorpskernen moet de fiets centraal staan. Hier kunnen fietsstraten een geschikte methode zijn. Ook willen we meer fietsparkingen voorzien.
  • Op verbindingswegen moeten zoveel mogelijk afgescheiden fietspaden komen. Zo zijn we in deze legislatuur gestart met de heraanleg van de N10 in Pijpelheide.
  • Voor bovenlokaal verkeer hopen we dat de fietsostrade nu eindelijk gerealiseerd wordt.
  • Ook willen we dat nu, na meer dan 40 jaar, er eindelijk veilige fietspaden komen naast de N10.

Schepen van openbare werken David Geerts:

“Op verschillende plaatsen hebben we de fietspaden fel kunnen verbeteren." Door de vernieuwing van de ‘s Herenweg  is er nu  een fietsverbinding  van de grens van Herenthout tot het centrum van Heist-op-den-Berg. Het deel in Itegem was al gedaan, de vernieuwing van L.Carréstraat en Leopoldlei hebben we deze legislatuur gedaan.

De volgende legislatuur gaan we in Itegem de zone rond de Heibergstraat en Bevelsesteenweg aanpakken.

Na jaren van werken is het project in de Achterheide afgerond. Naast een nieuw rioleringsstelsel is ook de bovenbouw vernieuwd. Nu komt Zonderschot aan de beurt.

Daarnaast is er een nieuwe rotonde gelegd aan de Broekstraat. "Zo zal er een nieuwe riolering en een nieuw fietspad aangelegd worden richting Wiekevorst en wordt de rondweg na 20 jaar plannen eindelijk uitgevoerd.”

De voorontwerpplannen van de herinrichting van Pijpelheide zijn na 15 jaar eindelijk geconcretiseerd. De uitvoering kan starten in 2025.

In het centrum zal de inrichting onder aan de berghelling en de Oude Godstraat veiliger worden ingericht.

 

Openbaar vervoer

Door besparingen van de rechtse Vlaamse regering in de afgelopen legislaturen is het openbaar vervoer in Heist-op-den-Berg er op sommige plaatsen op achteruitgegaan. Wij geloven nog steeds in sterk openbaar vervoer en blijven inzetten op:

  • Bereikbaarheid van alle deelkernen: Alle deelkernen moeten op zijn minst verbonden zijn met het station en het centrum.
  • Bereikbaarheid van de scholen.
  • bijsturing van de reisweg van de 511 zodat er meer reizigers kunnen worden bediend.

Dit willen wij blijven verdedigen bij de Vlaamse overheid en bij de bovenlokale overlegplatforms.

 

Auto’s

Elke plaats moet bereikbaar zijn met de auto. De prioriteit ligt echter bij de veiligheid van fietsers en voetgangers, niet bij de snelheid van de doorstroming van het autoverkeer.

Parkeerbeleid

We blijven gaan voor een gratis parkeerbeleid om o.a. onze lokale economie en cultuursector te ondersteunen. We moeten blijven sensibiliseren over de randparkings.

Elektrische laadpalen

We zetten de uitrol van elektrische laadinfrastructuur verder. Ook hierbij hebben we aandacht voor voetgangers en fietsers. Zij mogen bv. niet belemmerd worden door kabels die over het voetpad lopen.

 

Deelmobiliteit

We blijven in Heist-op-den-Berg groeien op het vlak van deelmobiliteit. We hebben de Blue Bikes aan het station en deelfietsen van Donkey Republic aan het Hoppinpunt Leopoldlei, waar ook de Cambio-deelwagens te vinden zijn. In de toekomst komen er nog enkele deelwagens bij op plaatsen waar grote bouwprojecten plaatsvinden, zoals in de Averegtenlaan. Hier moeten we op blijven inzetten onder meer door dit te verplichten aan grote projectontwikkelaars. Wij vinden immers dat verdichting enkel kan als ook de alternatieven voor privéwagenbezit worden aangemoedigd.

Handhaving en sensibilisering

We vinden dat er moet opgetreden worden tegen verkeersovertreders. Ook fietsers moeten zich aan de regels houden. Dit moet gepaard gaan met sensibilisering. Door meer in te zetten op educatie en sensibilisering rond verkeer in samenwerking met o.a. scholen kunnen we werken aan een nog veiliger verkeer.

Spoorwegovergangen

Infrastructuurbeheerder Infrabel wenst in onze gemeente tal van overwegen te sluiten. Vanuit hun standpunt is dit te begrijpen, maar als lokale bestuurders zijn we hier zeer kritisch over. Het knippen van spooroverwegen mag er niet toe leiden dat gemeenschappen worden afgesneden van elkaar, dat fietsers ver moeten omrijden en dat er veel sluipverkeer komt in andere straten. Als er toch ergens een knip komt, dan moeten er alternatieven worden uitgewerkt voor de buurtbewoners.

 

Actiepunten:

  • We ontwikkelen kindroutes.
  • We breiden de zone 30 uit waar nodig.
  • We weren vrachtwagens uit de schoolomgeving aan het begin en het einde van de schooldag.
  • We ontwikkelen drempelloze zilveren routes.
  • We promoten het gebruik van trage wegen.
  • We zetten de actieve weggebruiker centraal in dorpskernen.
  • We blijven werken aan meer comfortabele en veilige fietspaden.
  • We gaan voor openbaar vervoer naar scholen, centrum en station.
  • We promoten gratis randparkings.
  • We bouwen de elektrische laadinfrastructuur verder uit.
  • We stimuleren het aanbod van deelmobiliteit, zodat een netwerk van mogelijkheden ontstaat.
  • We sensibiliseren rond verkeersregels in samenwerking met scholen.
  • We realiseren de fiets-o-strade.
  • We realiseren veilige fietspaden naast de N 10.
  • We blijven zeer kritisch t.o.v. het knippen van spooroverwegen.